SensomotoriikkaYrityspalvelut

Hei ihmisten johtaja!

Istu alas ja pohdi hetki kysymystä, missä ovat yrityksesi tärkeimmät ihmiskontaktit? Yrityksen ja asiakkaiden välillä? Ainakin jos myyntiguruja on uskominen niin asiakas on kaiken keskiössä? Onko asiakas yrityksesi tärkein ihmiskontakti?

Digihuuman aikana ei kai voi enää puhua asiakkaasta ihmiskontaktina. Hänestä on tullut suspekti, prospekti tai liidi. Sääli, sillä kyllä asiakaskin oikeasti on ensin ihminen ja sitten vasta asiakas. Kuuluisiko hänen olla yrityksesi tärkein ihmiskontakti?

Vai olisiko vastaus sittenkin lähempänä: ketä näet ympärilläsi, kun istut työpisteelläsi? Veikkaan, että näet alaisiasi ja kollegoitasi. Työntekijät viettävät merkittävän osan työaikaansa osana yrityksen sosiaalista verkostoa ja keskellä yrityksen sisäisiä ihmiskontakteja. Ihmiskontaktien määrä yrityksen sisällä on suurempi kuin yrityksestä ulos. Sisäisessä vuorovaikutuksessa vietetty aika työpäivänä kattaa ison osan työntekijän sosiaalista kanssakäymistä – toivottavasti! Vai onko työkavereistakin tullut skypekamuja Lyncien ajaksi?

Yrityksen ilmapiiri, tuloksellisuus, työn merkityksellisyys ja työyhteisön tuloskunto ovat tekijöitä, joiden laadun perusta on henkilöstön välisissä ihmiskontakteissa. Joten mitä jos kaikkein tärkeimmät ihmiskontaktit ovatkin yrityksen sisällä? Kun asiat ovat kunnossa yrityksesi tärkeimmissä ihmiskontakteissa firman sisällä, heijastuu se ulospäinkin, mikä näkyy pian myös asiakaskontakteissa. Ja myynnissä!

Miten huolehdit yrityksen tärkeimmistä ihmiskontakteista?

Ihminen on yksilö, joka toimii yhdessä toisten yksilöiden kanssa. Hyvin toimivissa ihmisten välisissä kontakteissa erilaisuus otetaan huomioon ja annetaan jokaiselle tilaa olla oma itsensä, ei oleteta kaikkien toimivan samalla tavalla. Esimerkiksi joku ihminen innostuu työpäivään parhaiten, kun hänelle korostetaan muiden tarvitsevan hänen työpanostaan tänäänkin. Tällaiselle henkilölle kilpailuasetelma ja jatkuva ”myyntipumppaus” Lyncissä vähintäänkin hidastaa työsuorituksia, ellei jopa lannista sitä. Ihmisten innostuminen on oikeasti yksilöllistä.

Joku toinen taas saattaa turhautua, jos hänen tulee korostaa hyötyjä aamusta iltaan. Hyötyjä projektille, tiimille, tavoitteille, asiakkaille.  En epäile hetkeäkään, etteikö kyseinen ihminen tähän pystyisi, onhan hänet koulutettu hyötyjen tulenkantajaksi. Kuitenkin, kun kilpailija kertoo tarjoavansa isoja mahdollisuuksia, hiipii ajatus työnantajan vaihdosta ensin uniin ja sitten lounaskeskusteluihin. Kummasta meidän pitäisi olla enemmän huolissamme, työntekijän lyhytkestoisesta sitoutumisesta vai siitä, ymmärrämmekö yrityksen tärkeimpien ihmiskontaktien yksilöllisyyttä?

Ja nyt tulee se ISO uutinen: yksilöllisyyden perusta ei ole vain oma valinta tai persoonallisuuspiirre. Yksilöllisyyden syvimpiä peruspilareita ovat syntymälahjana saadut tiedostamattomat vaikuttimet. Ymmärtämällä omia ja toisen tiedostamattomia vaikuttimia, vuorovaikutus yrityksen tärkeimmissä ihmiskontakteissa kasvaa vähemmän mutkia sisältäväksi. Vähemmän mutkia, parempi hyvinvointi, paremmat ihmiskontaktit, parempi tuloskunto!

Pitkään on luultu, että tiedostamattomia vaikuttimia pystytään havainnoimaan vain jälkikäteen tai hypnoosissa utelemaan. Toiminnallisen neurotieteen kehittymisen ansioista pystymme tänään yksilöimään tiedostamattomat vaikuttimet kehon toimintaa kartoittamalla. Innostamisen ja sitouttamisen salaisuuksien verhot ovat auki meille kaikille. Aivot tarvitsevat ihmiskontakteja, ei näyttöpäätteitä. Digitalisaation puristuksessa yrityksen tuloskunto on yhä enemmän ja enemmän riippuvainen siitä, miten aidosti ja yksilöllisesti yrityksessä innostetaan ja sitoutetaan tärkeimpiä ihmiskontakteja – sinua ja minua! Unohda hetkeksi B2C ja B2B ja pari muutakin mantraa. Anna tilaa ja aikaa, ihan suomeksi – ihmiseltä ihmiselle!

Marko Siivonen

About Marko Siivonen